جمعه , 2024/04/19
خانه / نوشتۀ برگزیده / حکمرانی چین در سال ۲۰۱۹ از نگاه رهبر آن کشور

حکمرانی چین در سال ۲۰۱۹ از نگاه رهبر آن کشور

پیام آقای شي‌ جي ‌پين، بالاترین مقام جمهوری خلق چین، دبیرکل حزب کمونیست، رئیس‌جمهور و رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین به مناسبت آغاز سال نو میلادی.

رفقا، دوستان، خانم‌ها، آقایان:

سال ۲۰۲۰ فرا می‌رسد. من از پکن پایتخت چین برای همه در سال نو آرزوی نیکی و سعادت می‌کنم.

ما در سال ۲۰۱۹ عرق ریختیم، ولی محصول خوبی هم برداشت کردیم و با گام‌های استوار پیش رفتیم. توسعۀ کیفی را با ثبات به پیش سوق دادیم. پیش‌بینی می‌شود که ارزش کل تولید داخلی کشورمان در این سال به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد یوان برسد و میانگین سرانه از ده هزار دلار بگذرد. در سه نبرد سخت به پیشرفت‌های کلیدی دست یافتیم. توسعۀ هماهنگ پکن، تیان جین و هه‌بی، توسعۀ نوار اقتصادی رود یانگ تسه، سازندگی منطقۀ خلیج بزرگ گوانگ دونگ – هنگ‌کنگ و ماکائو، سرعت بخشیدن به توسعۀ یکپارچگی دلتای رود یانگ تسه را کلید زدیم. محافظت از محیط‌زیست رود زرد و توسعۀ کیفی، به راهبرد ملی تبدیل شد. حدود ۳۴۰ شهرستان فقیر و بیش از ده میلیون نفر، با فقر و تهیدستی خداحافظی کردند. کاوشگر چانگ ئه ۴، برای اولین بار در تاریخ بشر، در سمت تاریک کره ماه به نرمی فرود آمد، موشک حامل Y3 لانگ مارچ ۵ با موفقیت پرتاب شد، کشتی شوئه لونگ ۲، نخستین سفرش را به قطب جنوب انجام داد، تشکیل شبکۀ جهانی سامانه موقعیت‌یاب بِی دوئو به مرحلۀ نهایی رسید، کاربرد بازرگانی فناوری نسل ۵ مخابراتی تسریع و فرودگاه بین‌المللی داشینگ پکن ساخته شد. همۀ این دستاوردها نشانگر زحمات و عرق جبین پیکارگران در عصر جدید است و نماد روحیۀ چین و قدرت چین محسوب می‌شود.

در یک سال گذشته، اصلاحات و درهای باز پیوسته نیروی حیاتی ایجاد کرد. اصلاحات نهادهای حزبی و دولتی با موفقیت کامل انجام شد. گروهی به مناطق آزمایشی تجارت آزاد و ناحیۀ جدید منطقۀ آزمایشی تجارت آزاد شانگهای افزوده شد. بخش نوآوری علمی به بورس شانگهای راه یافت، میزان کاهش مالیات و هزینه‌های اداری از ۲ هزار میلیارد یوان گذشت. معیار وضع مالیات بر درآمد خصوصی ارتقاء یافت، قیمت بسیاری از داروهای مورد استفاده عموم مردم کاهش یافت. با بالا رفتن سرعت اینترنت و کاهش هزینه، کاربران در استفاده از اینترنت به آسودگی بیشتری رسیدند. تفکیک زباله به الگوی جدید زندگی کم کربن تبدیل شد. بار مقامات در سطوح پایین سبکتر شد. در همه جای سرزمین پهناور چین، تغییرات و تحولات جدیدی رخ نموده است.

در یک سال گذشته، اصلاحات امور دفاعی و ارتش با گام‌های ثابت پیش رفت و ارتش خلق روحیۀ اقتدار نظامی عصر جدید را از خود نشان داد. ما رژه نظامی بزرگی برای گرامیداشت روز ملی، فعالیت‌هایی برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس نیروهای دریایی و هوایی و همچنین هفتمین بازی‌های جهانی نظامیان را برگزار کردیم. نخستین ناو هواپیمابر ساخت داخل رسماً به آب انداخته شد. سربازان خلق همیشه دیوار آهنین دفاع از میهن هستند و ما به پاسداران وفادار موطن‌مان احترام می‌گذاریم.

فراموش‌نشدنی‌ترین رویداد سال ۲۰۱۹، جشن هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین بود. ما موفقیت‌های درخشان جمهوری در ۷۰ سال گذشته را آفرین گفتیم و از نیروی نستوه میهن‌پرستی متاثر شدیم. یگان‌های رژه با شکوه و جلال و راهپیمایی مردم هیجان‌انگیز و میدان تیان ان من به دریای خشنودی و هیجان تبدیل شده بود. سواحل جنوبی و شمالی رودخانه‌های کشور، لباس سرخ شادی پوشید و چهره‌های مردم سرشار از لبخند غرورانگیز شد. ترانه «من و میهنم» در خیابان‌ها و کوچه‌ها سر داده و روحیۀ میهن‌پرستی به ستون ملت تبدیل شد. همۀ اینها به جریان پیشرفت ستایش‌برانگیز چین نو و مبارزه در عصر جدید پیوست و نیرویی بیکران برای ما به وجود آورد.

در یک سال گذشته من به مناطق مختلفی سفر کردم و منطقه جدید شیونگ آن را دیدم که به تدریج در حال احداث است، بندر تیان جین رونق یافت، در مرکز دوم شهر پکن حیات دمیده شده، مراتع مغولستان داخلی بسیار زیبا و دل‌انگیز است. دالان هه شی بعد از گذشت هزاران سال سیمای جدیدی به خود گرفته است. رود زرد و رود هوانگ پو نیز مناظر فوق‌العاده زیبایی پیدا کرده است. در جای‌جای میهن مناظر خجسته و خشنودکننده‌ای به چشم می‌خورد.

من مسیر انقلاب چین را پیمودم و «همت نخستین» را جستجو کردم. از مبدأ راهپیمایی طولانی ارتش سرخ در شهرستان یو دو استان جیانگ شی گرفته، تا موزۀ انقلاب مرکز منطقۀ «شوروی» در هو بی- هه نان – ان هویی و جیانگ سو در شهرستان شین استان هه نان، از کتیبۀ یادبود ارتش سرخ در مسیر غرب شهرستان گائو تایی استان گان سو گرفته تا منطقه یادبود انقلاب کوه معطر پکن، هر جا که رفتم دچار احساسات عمیقی شدم، همت نخستین و مسئولیت نیروی بیکران ما در مسیر راه‌هپیمایی در عصر جدید به شمار می‌رود.

همانند گذشته و برغم مشغولیت فراوان، حتماً زمانی را برای دیدار با روستائیان اختصاص دادم. خیلی از مردم حرف‌های دلشان را با من در میان گذاشتند و من آنها را به خاطر سپردم.

مردم قوم دو لونگ منطقۀ گونگ شان استان یون نان، روستائیان بخش شیا دانگ شهرستان شو نینگ استان فوجیان، سربازان دسته وانگ جه، دانشجویان کارشناسی ارشد کلاس قهرمانی دانشگاه ورزش پکن، کودکان و سالمندان ماکائو به من نامه نوشتند. من در جواب نامه، دستاوردهایشان را تائید و برایشان آرزوی نیکی کردم. در سال گذشته شخصیت‌ها و امور بسیاری ما را متأثر کردند. جانگ فو چینگ که در تمام عمر خود خدمات و نام خود را پنهان کرد و همت نخستین خود را فراموش نکرد، هوانگ ون شیو جوانی و جان خود را وقف امر فقرزدایی کرد، ۳۱ مرد شجاع شهرستان مولی استان سی‌چوان که در جریان آتشنشانی جان خود را باختند، دو فو گوئو بدن خود را سپر همرزمان خود کرد، تیم والیبال زن چین که با ۱۱ پیروزی متوالی، قهرمانی جام جهانی را از آن خود کرد، همچنین بسیاری قهرمانان معمولی که ناشناخته ماندند، ولی با زحمت فراوان خود سرنوشتی غیرعادی را رقم زدند.

در سال ۲۰۱۹ چین همچنان آغوش خود را به روی جهان باز نگاه داشت. ما دومین مجمع سران همکاری بین‌المللی کمربند و جاده، نمایشگاه جهانی باغبانی در پکن، نشست گفتگوی تمدن‌های آسیایی و دومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین را برگزار کردیم و چین متمدن، باز و فراگیر را برای جهانیان به نمایش گذاشتیم. من با سران و رؤسای دولت‌های بسیاری از کشورها دیدار کردم و پیشنهادهای چین را با آنها به اشتراک گذاشتم، دوستی چین با دیگر کشورها بیشتر و توافقات‌مان عمیقتر شد. تعدادی از کشورها با کشورمان روابط سیاسی برقرار کردند و شمار کشورهای دارای روابط سیاسی با چین به ۱۸۰ رسید. ما در سراسر جهان دوستان جدیدی پیدا می‌کنیم.

سال ۲۰۲۰ سالی با اهمیت خاص است. ما کار ایجاد جامعۀ نسبتاً مرفه را به طور همه‌جانبه به اتمام خواهیم رساند و نخستین هدف از دو هدف دو سده گرد، حاصل تلاش ما تحقق می‌یابد. سال ۲۰۲۰ همچنین سالی کسب پیروزی نهایی در فقرزدایی است.

شیپور حمله به صدا در آمده و همه ما باید همبسته باشیم و تلاش‌های خود را مضاعف کنیم، دشواری هر چه باشد، باید پیش برویم. ضعف‌ها را با قدرت جبران کنیم، پایه‌مان را محکمتر کنیم، قطعاً در نبرد فقرزدایی به پیروزی برسیم و به موقع و مطابق معیارهای کنونی، همۀ جمعیت فقیر روستایی و شهرستان‌های فقیر را از وضعیت فقر و تهیدستی رها کنیم.

چندی پیش من در فعالیت بیستمین سالگرد بازگشت ماکائو به میهن شرکت کردم، ما از شکوفایی و ثبات ماکائو خرسندیم. موفقیت ماکائو ثابت کرده که سیاست یک کشور با دو نظام متفاوت از یکدیگر، کاملاً عملی و اجرا شدنی و محبوب است. در چند ماه گذشته، دلهای مردم ما از وضعیت هنگ‌کنگ به درد آمد. بدون محیط هماهنگ و باثبات، صلح و رونق وطن و زادگاه ممکن نیست. از صمیم قلب امیدوارم وضعیت هنگ‌کنگ خوب باشد و هموطنان هنگ‌کنگی راضی باشند. شکوفایی و ثبات هنگ‌کنگ، آرزوی هموطنان هنگ‌کنگی و انتظار همۀ هموطنان است.

رود تاریخ همیشه در حرکت به پیش است، گاه بی‌باد و آرام و گاه مواج، ما از طوفان هراسی نداریم و از سختی و دشواری نمی‌ترسیم. چین همچنان به طور تزلزل‌ناپذیر در راه توسعۀ صلح‌آمیز گام بر می‌دارد، استوار از صلح جهان دفاع و به توسعۀ مشترک یاری می‌رساند.

تمایل داریم به اتفاق مردم همۀ کشورها، دست در دست هم برای سازندگی مشترک، کمربند و جاده، ایجاد جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک و ساخت آینده‌ای زیبا برای بشریت، به طور خستگی‌ناپذیر تلاش کنیم.

در این لحظه بسیاری از مردم سر کار هستند، برخی حافظ صلح و آرامش و امنیت، هم، آنهایی که زحمت می‌کشید، خسته نباشید.

بیایید فرصت را مغتنم بشماریم و همراه با هم، به پیشواز سال ۲۰۲۰ برویم.

درباره adminHepiir

Check Also

بررسی آثار ورود مستقیم روحانیت به حکمرانی

حجت‌الاسلام کاظم قاضی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم: نزدیک شدن روحانیت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.